Volg ons op
Mascha Legel

Drs. Mascha Legel

Mascha Legel is visueel antropoloog en maakt documentaires vanuit haar bedrijf ETNOS. Binnen visuele antroplogie wordt film gehanteerd als middel om beter te kunnen communiceren. Ze heeft gedurende de afgelopen 15 jaar films gemaakt met kinderen en jongeren uit het speciaal onderwijs die door motorische, cognitieve en/of andere beperkingen problemen in hun communicatie ervaren. Daaruit kwam het idee voort om samen met deze kinderen en jongeren verhalen vast te gaan leggen op film en samen de film te bekijken en bespreken. 

Kinderen en jongeren filmen en monteren zelf, om vervolgens hierbij hun verhaal te vertellen. Zij zijn de regisseur. De methode die Mascha heeft ontwikkeld heet "Film als middel voor Ondersteunde Communicatie (FaOC)". Door de samenwerking met de kinderen, ouders en leerkrachten ontstond het inzicht dat film goed zou kunnen dienen als middel voor OC. De scholen (speciale onderwijsscholen in Rotterdam) zagen de potentie van FaOC en gaven aan dat dit een antwoord zou zijn op de huidige leemte in het taalonderwijs voor deze doelgroep. 

Daarop heeft Mascha contact opgenomen met de afdeling Orthopedagogiek van de Radboud Universiteit Nijmegen, leerstoel 'Gehandicaptenzorg' (Prof. Bert Steenbergen) en de leerstoel 'Ondersteunde Communicatie bij meervoudige handicaps' (Hans van Balkom) om het idee verder uit te kunnen ontwikkelen als een OC middel binnen een lesmethode voor expressieve taalvaardigheid. Mascha Legel is vervolgens aangenomen als buitenpromovendus aan de Radboud Universiteit Nijmegen bij de faculteit Behavioural Science Institute (BSI), leerstoel gehandicaptenzorg en de leerstoel Ondersteunde Communicatie voor mensen met meervoudige beperkingen, met als promotoren Professor Dr. Bert Steembergen en Professor Dr. Hans van Balkom.

Vanuit de leerstoel OC en de leerstoel 'Perception and Actions Problems' (kernleerstoel gehandicaptenzorg) verricht Mascha onderzoek naar de effectiviteit van FaOC en de FaOC lesmethode 'Mijn Fim, Mijn Verhaal'.

De deelnemers zijn nauw betrokken bij het (door)ontwikkelen van FaOC als OC-middel en als lesmethode. De deelnemers zijn regisseur van hun film en zijn betrokken bij de regie van het project. Door met de deelnemers samen te werken kan hun expertise direct worden verwerkt in een eindproduct: een OC-middel en een lesmethode. Het project gaat in samenwerking met MYTYLschool De Brug.

Recente nieuwsberichten, publicaties & rapporten
Twitter
Verbeelding