Volg ons op
Arjan van Tilborg

Na in 2005 mijn VWO te hebben afgerond aan het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest en 4 maanden ontwikkelingswerk te hebben verricht in Ghana, ben ik in 2006 psycobiologie gaan studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Hier haalde ik in 2009 mijn Bachelor diploma. 
Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar de Radboud Universiteit Nijmegen om hier de Research Master Behavioural Science te gaan volgen. Hier ben ik sinds september 2011 begonnen aan mijn promotietraject. 

Het technisch leren lezen, of woord decoderen, houdt in dat letters in schrift gemakkelijk kunnen worden gekoppeld aan de klank van deze letter, waardoor deze letter kan worden herkend. Dit proces verloopt niet altijd even gemakkelijk. Kinderen met een verstandelijke beperking en/of met een auditieve beperking hebben te maken met een extra beperking omtrent woord decoderen, wat kan leiden tot grote problemen in geletterdheid. Onder de vleugels van Ludo Verhoeven en Hans van Balkom ben ik sinds september 2011 begonnen aan een 5 jaar durend promotietraject waarin ik onderzoek doe naar het technisch lezen bij kinderen met een verstandelijke beperking. Welke factoren spelen een rol bij het technisch leren lezen? Wat gaat er fout? Waar gaat het fout? Hoe ontwikkelt het technisch lezen zich over tijd bij deze doelgroep en welke vaardigheden zijn belangrijk voor deze doelgroep om zich het technisch lezen eigen te maken? Er is nog veel onbekend over technisch leren lezen bij kinderen met een verstandelijke beperking. Ik hoop de komende jaren (2011-2016) een duidelijker beeld te kunnen schetsen over de capaciteiten en mogelijkheden van kinderen met een verstandelijke beperking op het gebied van technisch lezen. Ik zal mij in dit  promotieonderzoek vooral op fonologisch bewustzijn en verschillende aspecten van het werkgeheugen richten. 

Arjan werkt sinds september 2016 als universitair docent aan de Universiteit in Utrecht. Hij hoopt zijn proefschrift in het najaar van 2017 te verdedigen. 

Recente nieuwsberichten, publicaties & rapporten
Twitter
Verbeelding